Zakup motocykla używanego

Koniec sezonu dla motocyklistów, jest doskonałym okresem na zakupy. Jedni szukają części i akcesoriów lub kolejnego modelu. Jest duża szansa, że ceny będą nieco niższe

„Zimna krew” to podstawa by nie popełnić błędu podczas zakupu motocykla.

Kiedy stoimy przed maszyną, o której marzyliśmy poziom wewnętrznych emocji może nam tylko zaszkodzić. Polecam podejść do sprawy zakupu dwóch kółek na ” chłodno „, zabrać z sobą na oględziny osobę, która ma większe doświadczenie a następnie odwiedzić autoryzowany serwis w celu szczegółowych oględzin stanu technicznego naszego „wybrańca”.  Nasz towarzysz raz, że zna się lepiej niż my sami to dodatkowo, jemu emocje z pewnością nie przeszkodzą w słusznej decyzji. Poniżej kilka punktów, na które warto zwrócić uwagę przed zakupem motocykla.

Sport, turystyk czy krążownik? Ustal swój styl aby jazda przynosiła Tobie zamierzoną przyjemność. Długie podróże na nekedzie nie będą należały do przyjemności, dlatego też sprecyzuj jak często, na jakich trasach planujesz go używać. Bardzo ważny jest odpowiedni komfort jazdy. Tak samo jak sportowa maszyna na długich trasach da się we znaki, tak samo motocykl turystyczny do szybkiej jazdy nie koniecznie musi się nadawać. Chcąc całe weekendy spędzać na motocyklu zdecydowanie powinniśmy pomyśleć o  motocyklu turystycznym, cruiserze lub chopperze. Nasz wybór będzie zależał od tras, jakimi będziemy jeździć, nawierzchni oraz pozycja, jaką chcemy ma motocyklu przyjąć. Pamiętajmy, że jazda ma być dla nas frajdą a nie męczarnią.

Wielkość motocykla. Wszystko zależne jest od Twojego wzrostu. Zbyt niski motocykl może okazać się bardzo nie wygodny a zbyt wysoki – niebezpieczny. Bardzo istotna jest wysokość siedziska naszego motocykla. Siedząc na motocyklu powinniśmy być w stanie stopy pewnie postawić na ziemi. Przymierzmy się również do kierownicy. W sytuacji, gdy przyjdzie potrzeba nagłego hamowania będziemy musieli się podeprzeć stopami, doświadczonemu motocykliście wystarczy, że palcami sięgnie podłoża, jednak takiej wprawy nabiera się z czasem. Poza wielkością motocykla ważna jest również jego masa. Czym cięższy motocykl tym trudniej nim manewrować podczas wolnej jazdy, a w przypadku wywrotki może nam wyrządzić więcej krzywdy i trudniej będzie nam go postawić oraz utrzymać po zahamowaniu.

Moc! Moc! Moc! Dostosuj motocykl do swoich umiejętności i możliwości pamiętając, że mocne motocykle nie wybaczają błędów. Początkujący motocykliści powinni wybierać 250ccm lub o pojemności dwa razy większej. Jeśli posiadamy jedynie prawo jazdy na samochód osobowy wówczas możemy wybrać maksymalnie 125tkę. Osoby, które dopiero zaczynają przygodę z dwoma kółkami, ale mają już prawo jazdy na motocykl powinny zacząć od mniejszych pojemności a dopiero wraz z nabieraniem doświadczenia wybierać motocykle o większej mocy. Mniejsza pojemność i masa motocykla sprawia, że łatwiej wchodzi się w zakręty a sam motocykl wybacza więcej błędów, które popełniają nowicjusze.

Finanse – drogi czy tani? Podczas szukania motocykla nie należy być zbyt oszczędnym. Często zaoszczędzone pieniądze podczas zakupu dwóch kółek będziesz musiał zainwestować w serwis. Natomiast nie należy przepłacać za motocykl, który np. uznawany jest za legendę. Rynek motocykli jest na tyle rozwinięty, że bez problemu można porównać nasz wybór z cenami rynkowymi. Skoro mamy już odłożone pieniądze na motocykl to warto pomyśleć również o odzieży ochronnej. Nie jest ona stosowana po to, aby ładnie wyglądać, ale dla naszego bezpieczeństwa. Może nie ochroni nas w takim stopniu jak samochodowa karoseria, ale często jest to jedyna ochrona, jaką posiadamy. Kask chroni naszą głowę, nie trzeba nikomu tłumaczyć jak ważna jest to część naszego ciała. Spodnie i kurtka chronią przed skutkami wywrotki. Jak to mawiają motocykliści „Lepiej się pocić niż krwawić” jest to nawiązanie do krytykowania motocyklistów z powodu ich ubioru w czasie upalnego lata. Buty z kolei chronią nasz staw skokowy, który bardzo łatwo skręcić jeżdżąc w sandałach.

Stan techniczny. Nie należy kupować motocykla bez oględzin pojazdu. Warto poddać sprawdzeniu naszego wyboru do autoryzowanego serwisu. Jest to wydatek kilku złotych, jednak warto zainwestować, by wyeliminować wszystkie nasze podejrzenia, co do stanu technicznego.  Nie polecam korzystania z serwisów polecanych przez sprzedającego! Można też samemu dokonać wstępnych oględzin i w przypadku podejrzeń bezwzględnie skorzystać z pomocy autoryzowanego serwisu lub po prostu odpuścić sobie taki motocykl. Sprawdzamy opony, tarcze i klocki hamulcowe. Są to elementy, których wymiana nie jest tania, a my kupując motocykl będziemy musieli ponosić dodatkowe koszty. Nawet, jeśli opona wygląda na nową sprawdźmy jej datę produkcji. Leżakowana, kilkuletnia opona ma o wiele gorsze właściwości przyczepne. Warto również sprawdzić zawieszenie pod kątem obecności wycieków. Kolejnymi kosztownymi elementami jest tylna zębatka, przy okazji sprawdzimy naciąg łańcucha. Porysowane lusterka, kierunkowskazy, podnóżki czy karoseria mogą świadczyć o temperamencie poprzedniego właściciela oraz o tym, że motocykl miał wiele przygód. To są tylko przykłady rzeczy, na co zwrócić uwagę, warto, aby motocykl sprawdziła osoba mająca doświadczenie z motocyklami a najlepiej zrobi to autoryzowany serwis.

Komentarze

komentarzy