Technika jazdy zimą – pojazd z napędem na tylną oś.

W zimowych warunkach nie trudno po poślizg pojazdu, w zależności, jakim napędem dysponujemy, samochód będzie miał tendencje do poślizgu nadsterownego bądź podsterownego. Poślizg podsterowny to taki, gdzie mimo skręconych przednich kół nasz pojazd nie reaguje i jadąc dalej prosto wypada z zakrętu. Najczęściej tego typu poślizgi wstępują w samochodach przednionapędowych. Z kolei w samochodach z napędem na tylną oś, dużo łatwiej uzyskać poślizg nadsterowny, to taki, w którym tył samochodu próbuje nas wyprzedzić. Warto wiedzieć jak zareagować, gdy nasz poślizg odbierze nam kontrolę nad pojazdem.

Film realizowany jest w ramach „Zimowej Akademii Bezpiecznej Jazdy” z udziałem Tomasza Kuchara, kierowcy rajdowego, wielokrotnego mistrza oraz wicemistrza Polski.

Więcej informacji na temat T. Kuchara znajdziecie odwiedzając oficjalnego fanpage: https://www.facebook.com/tomasz.kuchar oraz serwisie internetowym: http://kuchar.net/ gdzie można śledzić aktualne poczynania Tomasz Kuchara, jako kierowcy rajdowego. Film nakręcony został we współpracy z firmą GOODYEAR jednym z największych producentów opon i wyrobów gumowych na świecie.

Bez względu czy pojazd na napęd na przednią czy tylną oś, zawsze mamy do czynienia z dwoma rodzajami poślizgu. W poniższym filmie omówione zostanie zachowanie się pojazdu podczas poślizgu nadsterownego oraz podsterownego, przy napędzie na tylną oś.

Rady Tomasza Kuchara są następujące:

Gdy pojazd znajdzie się w poślizgu podsterownym to:

  • Nie próbujemy mocniej dokręcać kierownicy, zbyt mocny skręt kierownicy jest podstawowym powodem wprawienia samochodu w poślizg podsterowny.
  • Aby uchronić samochód przed poślizgiem podsterownym, musimy dostosować skręt kierownicy do danego zakrętu.
  • W samochodach z systemem hamowania ABS, należy wcisnąć pedał hamulca roboczego to pozwoli na zmienne środka ciężkości pojazdu i zwiększenie przyczepności kół przednich.

Gdy nasz pojazd znajduje się w poślizgu nadsterownym (typowym dla pojazdów z napędem na tylną oś):

  • Odejmujemy nogę z pedału gazu w samochodach z automatyczną skrzynią biegów, przy ręcznej skrzyni biegu wciskamy sprzęgło. Pozwoli nam to na uspokojenie pojazdu. W samochodach wyposażonych w ABS najlepiej zahamować.

Rozwiązanie drugie dla bardziej doświadczonych kierowców (zakładanie kontry):

  • Odkręcamy kierownice, ustawiając przednie w pożądanym kierunku jazdy.
  • Ostrożnie, w niewielkiej ilości przyśpieszamy. W momencie, gdy czujemy, że samochód zaczyna się za bardzo wychylać wówczas trzeba odjąć gazu.

Uwagi: Z odkręcaniem kierownicy oraz z dodawaniem gazy, musimy uważać. Zbyt mocne przyśpieszenie bądź zbyt duża kontra momentalnie spowoduje obrócenie samochodu w przeciwną stronę do kierunku jazdy. Im większą przyczepność na nawierzchnia, po której prowadzimy pojazd tym łatwiej o obrócenie pojazdu. Kontrowanie poślizgu nadsterownego wykonujemy na własną odpowiedzialność. Zalecane zachowanie kierowcy to odjęcie nogi z gazu, a w samochodach wyposażonych w ABS hamowanie. Sama wiedza teoretyczna nie wystarczy, aby w pełni i w każdym przypadku zapanować nad pojazdem, aby płynnie wyprowadzać pojazd z poślizgu, potrzeba doświadczenia, które możemy zdobyć np. ćwicząc ba pustym placu z dala od ruchu ulicznego.

Komentarze

komentarzy