Technika jazdy zimą – pojazd z napędem na przednią oś

W okresie zimowym nawierzchnia drogi często pokryta jest śniegiem, a nawet, kiedy brak zalegających opadów to i tak jest zlodowaciała a przez to również bardzo ślizga. W przypadku niesprzyjających warunków drogowych nawet, jeśli zachowamy ostrożność to i tak, nie zawsze da się uniknąć poślizgu pojazdu. Mając odpowiednią wiedzę możemy opanować pojazd nawet będący w poślizgu i nie wylecieć z drogi.

Film realizowany jest w ramach „Zimowej Akademii Bezpiecznej Jazdy” z udziałem Tomasza Kuchara, kierowcy rajdowego, wielokrotnego mistrza oraz wicemistrza Polski.

Więcej informacji na temat T. Kuchara znajdziecie odwiedzając oficjalnego fanpage: https://www.facebook.com/tomasz.kuchar oraz serwisie internetowym: http://kuchar.net/ gdzie można śledzić aktualne poczynania Tomasz Kuchara, jako kierowcy rajdowego. Film nakręcony został we współpracy z firmą GOODYEAR jednym z największych producentów opon i wyrobów gumowych na świecie.

Tomasz Kuchar, jako znakomity kierowca rajdowy oraz właściciel Akademii Bezpiecznej Jazdy niejednokrotnie spotkał się zarówno z nadsterownością pojazdu, jak i z podsterownością pojazdu. Nawet w porze letniej pojazd nasz może stracić sterowność, a co dopiero w okresie zimowym, gdzie na drodze czeka nas śnieg a nawet lód. W filmie tym omówione zostaną zagadnienia zarówno poślizgu nadsterownego, jak i poślizgu podsterownego samochodu z napędem na przednią oś.

W pojazdach z napędem na przednią oś, najczęściej mamy do czynienia z poślizgiem podsterownym. Poślizg podsterowny jest występuje, gdy mimo skręcenia kół nasz pojazd zamiast skręcać nadal jedzie prosto, a tym samym wyślizguje się na zewnątrz zakrętu.

Gdy nasz pojazd wpada w poślizg podsterowny:

  • Nie próbujemy mocniej skręcać kierownicą, ponieważ wówczas całkowicie stracimy kontrolę nad pojazdem. Mocniejszy skręt kierownicy jest najczęstszym błędem kierowców pojazdów będących w poślizgu podsterownym.
  • W momencie poślizgu, można nieznacznie wyprostować koła aby pojazd mógł złapać ponownie przyczepność.
  • Najważniejszą rzeczą jest ujęcie nogi z pedału gazu, a w autach z systemem hamowania ABS najlepiej jest wówczas hamować. Pozwala to na przesunięcie środka ciężkości pojazdu do przodu, a tym samym na dociążenie przedniej osi pojazdu. Pozwoli to na zwiększenie przyczepności przednich kół i zapanowanie nad pojazdem.

Oprócz poślizgu podsterownego, mamy jeszcze poślizg nadsterowny, jest to poślizg, w którym najprościej mówiąc tył pojazdu nas wyprzedza.

Gdy nasz pojazd ma poślizg nadsterowny:

  • W pojazdach z systemem hamowania ABS powinniśmy, hamować i uspokoić samochód.

Rozwiązanie drugie dla bardziej doświadczonych kierowców (zakładanie kontry):

  • Zakładamy tzw. kontrę, czyli odbijamy kierownicą w przeciwnym kierunku, jednocześnie lekko przyśpieszając, w ten sposób umożliwiamy pojazdowi powrócenie na właściwy tor jazdy.

Uwagi: Zbyt duże kontrowanie kierownicą lub zbyt mocne przyśpieszenie może spowodować obrócenie naszego pojazdu o 180stopni. Kontrowanie poślizgu nadsterownego, wykonujemy na własną odpowiedzialność, zalecane zachowanie kierowcy z autem wyposażonym w ABS, jest zahamowanie pojazdu i uspokojenie jazdy. Wiadomości teoretyczne nie nauczą wyprowadzać pojazdu z poślizgu poprzez kontrowanie, aby móc to sprawnie wykonywać trzeba wyczuć pojazd najlepiej ćwicząc w bezpiecznych warunkach (np. pusty plac z dala od ruchu).

Komentarze

komentarzy