Technika jazdy zimą – pojazd z napędem na obie osie.

Zimowe warunki są niesprzyjające jeździe samochodem, dlatego też należy uważać, aby nie wpaść w poślizg na śliskiej nawierzchni. Najlepszym na tego typu warunki pogodowe (śnieg, ślizga nawierzchnia) jest pojazd wyposażony w napęd na cztery koło. Samochód z napędem na obie osie jest najbardziej neutralny, znaczy to, że jest w najmniejszym stopniu podatny na poślizgi zarówno nadsterowne jak i podsterowne. Ma on przewagę nad samochodami z napędem na przednią oś, które mają większą tendencję do poślizgu podsterownego (mimo skręcenia kół pojazd nie reaguje wyciągając nas z zakrętu) oraz nad pojazdami z napędem na tylną oś, które mają tendencję do poślizgu nadsterownego (tył pojazdu próbuje nas wyprzedzić).  Nie da się uniknąć poślizgu nawet w pojazdach z napędem 4×4, dlatego też warto dowiedzieć się jak z poradzić sobie, gdy wpadniemy w poślizg na ośnieżonej drodze.

Film realizowany jest w ramach „Zimowej Akademii Bezpiecznej Jazdy” z udziałem Tomasza Kuchara, kierowcy rajdowego, wielokrotnego mistrza oraz wicemistrza Polski.

Więcej informacji na temat T. Kuchara znajdziecie odwiedzając oficjalnego fanpage: https://www.facebook.com/tomasz.kuchar oraz serwisie internetowym: http://kuchar.net/ gdzie można śledzić aktualne poczynania Tomasz Kuchara, jako kierowcy rajdowego. Film nakręcony został we współpracy z firmą GOODYEAR jednym z największych producentów opon i wyrobów gumowych na świecie.

Poślizg podsterowny w pojeździe z napędem na cztery koła występuje sporadycznie, zobacz jak sobie z tym poradzić, jeśli już wystąpię. Wskazówki Tomasza Kuchara są następujące:

  • Nie dokręcamy mocniej kierownicą, ponieważ wówczas zupełnie stracimy panowanie nad samochodem. Pogłębienie skrętu jest typowym i zarazem najczęstszym błędem, jaki wykonują kierowcy podczas próby wyciągnięcia auta z poślizgu.
  • Prostując nieznacznie kierownice, umożliwiamy pojazdowi złapać ponownie przyczepność.
  • Zwalniamy nogę z gazu, a w samochodach z ABS najlepiej przyhamować.

To przednie koła odpowiedzialne są za prowadzenie pojazdu, zwiększenie ich przyczepności pozwoli nam odzyskać kontrolę nad pojazdem.  Zwolnienie pedału gazu, a w autach z ABS przyhamowanie pozwoli na przeniesienie środka ciężkości na przód pojazdu, a tym samym na dociążenie przednich kół i zwiększenie ich przyczepności.

Oprócz poślizgu podsterownego, w pojeździe z napędem na obie osie może wystąpić poślizg nadsterowny, co więcej występuje on znacznie częściej niż poślizg podsterowny.

Co zrobić, gdy samochód będzie w poślizgu nadsterownym (rad udziela Tomasz Kuchar):

  • Wciskamy sprzęgło w celu odłączenia napędu w samochodach z manualną skrzynią biegów, w przypadku samochodów ze skrzynią automatyczną odejmujemy nogę z gazu. W ten sposób uspokajamy pojazd. Jeśli pojazd wyposażony jest w ABS najlepiej zahamować.

Istnieje jeszcze drugie rozwiązane, stosowane przez kierowców rajdowych (zakładanie kontry):

  • Odkręcamy kierownice, ustawiając przednie w pożądanym kierunku jazdy.
  • Ostrożnie, w niewielkiej ilości przyśpieszamy sterując gazem. W momencie, gdy czujemy, że samochód zaczyna się za bardzo wychylać wówczas trzeba odjąć gazu.

Uwaga: w przypadku zbyt mocnej kontry lub zbyt dużego przyśpieszenia nastąpi obrócenie samochodu, tyłem do kierunku jazdy. Im lepsza przyczepność pojazdu, tym łatwiej o przesadzenie z kontrą i obrót samochodu. Zalecane zachowanie się kierowcy to uspokojenie jazdy. Kontrowanie poślizgu nadsterownego wykonujemy na własną odpowiedzialność. Brak doświadczenia w wychodzeniu z poślizgów nadsterownego może spowodować nieopanowanie pojazdu i obrócenie go tyłem do kierunku jazdy.

Komentarze

komentarzy