Technika jazdy zimą – opony letnie a zimowe – różnice

W okresie letnim i zimowym mamy zupełnie inne warunki atmosferyczne na drodze. Ma to olbrzymi wpływ na prowadzenie pojazdu, dlatego też nasz pojazd powinien być wyposażony w dwa typu opon (letnie i zimowe). Opona letnia ma zupełnie inny bieżnik, jest twarda i znakomicie sprawdza się w okresie letnim. Opona zimowa natomiast jest wykonana z bardziej miękkiego tworzywa, a specjalny bieżnik umożliwia lepsze „wgryzanie” się opon w śnieg. Różnice w zachowaniu się pojazdu na ośnieżonej drodze przy oponach letnich i zimowych jest diametralna. Na filmie porównane są dwa tego samego typu pojazdy z oponami zimowymi i letnimi.

Film realizowany jest w ramach „Zimowej Akademii Bezpiecznej Jazdy” z udziałem Tomasza Kuchara, kierowcy rajdowego, wielokrotnego mistrza oraz wicemistrza Polski.

Więcej informacji na temat T. Kuchara znajdziecie odwiedzając oficjalnego fanpage: https://www.facebook.com/tomasz.kuchar oraz serwisie internetowym: http://kuchar.net/ gdzie można śledzić aktualne poczynania Tomasz Kuchara, jako kierowcy rajdowego. Film nakręcony został we współpracy z firmą GOODYEAR jednym z największych producentów opon i wyrobów gumowych na świecie.

Aby pokazać jak wielką różnicę stanowi jeżdżenie zimą na letnich oponach wykonano test. W dwóch pojazdach tego samego typu założono odmienny rodzaj opon. Rozpędzono samochody do prędkosći 50km/h i w wyznaczonym miejscu nastąpiło hamowanie.

Już na wstępie widać, że pojazd z oponami zimowymi, szybciej i płynniej ruszył, drugi pojazd został daleko w tyle. W wyznaczonym miejscu nastąpiło hamowanie, droga hamowania samochodu jadącego na oponach letnich była ok 25 metrów dłuższa niż samochodu z oponami zimowymi, przy tej samej prędkości 50km/h. Jak widać zakładanie zimowych opon w dużym stopni zwiększa bezpieczeństwo nasze oraz innych uczestników drogi. Mając opony letnie bardzo łatwo wpaść w poślizg czy to podsterowny, czy nadsterowny, a każdy z nich może zakończyć się dramatycznie w skutkach. Nie należy się również sugerować tym, że nasz pojazd jest wyposażony w najnowocześniejsze systemy hamowania. Większość wypadków spowodowana jest przez czynnik ludzki, a letnie opony na śniegu za zachowują się porównywalnie do kół wykonanych z drewna. Aby jeździć bezpiecznie trzeba jeździć z głową.

Komentarze

komentarzy