Tuning samochodów cieszy się sporym powodzeniem jednak nie wszystkim to się podoba. Sprawą zajęła się Komisja Europejska, przygotowując nową dyrektywę dotycząca kontroli technicznych pojazdów. Choć tuningowane samochody póki, co jeżdżą legalnie, to wielu kierowców wprowadza modyfikacje na własną rękę, co już lnie zawsze jest legalne. Jednym z głównych kryteriów, dla których kierowcy decydują się na tego rodzaju przeróbki jest przekonanie o społecznym przyzwoleniu „wszyscy tak robią, więc i ja mogę”. Nic bardziej mylnego, chcąc naśladować sąsiada lub oszczędzić parę złotych możemy się wpędzić w nie lada kłopoty. Druga grupa kierowców jest nieświadoma tego, że łamie prawo.

Lampy ksenonowe

Lampy ksenonowe cieszą się dużym powodzeniem, niestety homologowane lampy ksenonowe to spory wydatek. Po co przepłacać jak można zamontować dużo tańszy zestaw i cieszyć się z oszczędności. Kupując u uczciwego sprzedawcy zostaniemy poinformowani, że nie wolno ich używać na drogach publicznych, jednak spora część kierowców, za wszelką cenę chcą oszczędzić. Lampy ksenonowe zakupione za kilkaset złotych odbiegają znacznie od tych z homologacją, świecą mocniej, oślepiają innych użytkowników drogi, co może być niebezpieczne. Podczas kontroli drogowej wykrycie nielegalnych ksenonów w naszym pojeździe, skutkować będzie mandatem i zabraniem naszego dowodu rejestracyjny. Problemy będziemy mieli również podczas okresowego przeglądu technicznego pojazdu.

Przyciemniane reflektory

Podobnie kwestia wygląda z przyciemnianymi reflektorami. Zakup reflektorów z homologacją znacząco przewyższa koszty samodzielnego przyciemnienia reflektorów. Stosuje się do tego celu odpowiednie folie lub specjalny spray. Tym sposobem stajemy się mniej widoczni dla innych uczestników drogi, co stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu. Podobnie jak w większości przypadków, narażamy się na mandat, zabranie papierów pojazdu lub brakiem przeglądu.

Demontaż zaworu EGR

Aby ograniczyć emisję szkodliwych tlenków azotu, pojazdy wyposażane są w zawór EGR. Zawór ten odpowiedzialny jest za odprowadzenie części spalin z powrotem do silnika. Recyrkulacja spalin ma swoje minusy, przede wszystkim zwiększa się spalanie, a sam zawór jest częstym powodem różnego rodzaju usterek silnika. Kierowcy szukający oszczędności wymontowują zawór EGR u mechanika, który w jego miejsce montuje zaślepkę. Przeróbkę tą nie jest tak łatwo wykryć podczas rutynowej kontroli na stacji diagnostycznej, więc są duże szanse, że pojazd przejdzie pozytywnie przegląd. Jazda samochodem bez zawory recyrkulacji spalin EGR jest nielegalna.

Chiptuning

Kto nie chciałby poprawić osiągów swojego samochodu? Wielu kierowców decyduje się na tzw. „chiptuning”. Wystarczy przeprogramować chip, aby nasze auto miało lepsze osiągi. Zapominamy jednak, że tego rodzaju zmiany wymagają wpisu do dowodu rejestracyjnego. Choć ubezpieczalnie podchodzą dość tolerancyjnie do modyfikacji elektronicznych, to w przypadkach, kiedy będziemy się starać o odszkodowanie mogą zacząć się poważne schody.

Używana instalacja LPG

Jedną z głównych pozycji wydatków w domowym budżecie są koszty paliwa. Dużo tańszym rozwiązaniem od jazdy na benzynie jest montaż instalacji gazowych. Jednak warto tutaj zaznaczyć, że montaż używanej, często znacznie tańszej instalacji jest niezgodne z prawem. Ustawodawca broniąc się przed próbami oszustwa, wymaga przedstawienia faktury za zakup nowej instalacji gazowej, a w przypadku okazywania się sfałszowaną fakturą na poważne konsekwencję prawne narażony jest zarówno kierowca, jak i osoba wystawiająca „lewą” fakturę. Zakup nowej instalacji gazowej jest bezpieczniejszy i tańszy, ponieważ instalacja taka jest mniej awaryjna.

Przyciemniane szyby

Kolejną częstą przeróbką jest przyciemnianie szyb. Szyby czołowej oraz przednich bocznych przyciemniać nie wolno. Ustawa dokładnie reguluje maksymalny poziom przyciemnienia szyb. Nawet, jeśli przyciemniamy szyby tylnie, warto pamiętać, że folia powinna mieć odpowiedni atest. Zapewnienie odpowiedniej widoczności, jest kluczowe dla właściwego poziomu widzenia, a tym samym bezpieczeństwa naszego i innych użytkowników drogi. Jest to dużo ważniejsze niż efektowny wygląd. Policjanci z drogówki wyposażeni są w specjalną aparaturę, za pomocą, której mogą zweryfikować czy nasze szyby przyciemnione są w sposób prawidłowy. Problemy możemy mieć nie tylko z drogówka, ale także z podbiciem dowodu rejestracyjnego.

Demontaż filtru cząstek stałych

Podobnie jak zawór recyrkulacji spalin EGR problematyczny może okazać się filtr cząstek stałych DPF. Ekologia wymusza na producentach pewne standardy, w zachowaniu, których pomocne są filtry cząstek stałych. Oczywiście nie ma nic za darmo i dzieje się to kosztem zwiększonego zużycia silnika i większym spalaniem. Największym problemem dla kierowców są ogromne koszty naprawy, dlatego też zamiast naprawiać, część z nich decyduje się na ich demontaż, co wymaga dodatkowej interwencji w elektronikę naszego samochodu. Z racji małej wykrywalności przeróbki tego rodzaju nie są rzadkością.

Usunięcie katalizatora

Kolejnym z ekologicznych wymogów jest posiadanie katalizatora, bez którego utrzymanie poziomu emisji szkodliwych substancji do atmosfery na wymaganym poziomie jest wręcz nieosiągalne. Dla kierowcy, starego używanego samochodu wydatek kilkuset złotych na nowy katalizator to zbyt wiele. Więc zamiast wymieniać na nowy demontują stary i jeżdżą bez katalizatora. Podczas najbliższego badania technicznego, samochód nie ma szans na pozytywny wynik przeglądu, więc chciał nie chciał, albo decydujemy się na montaż katalizatora albo dokonujemy przeglądu drogą mniej oficjalną, co skutkuje w głównej mierze konsekwencjami dla nieuczciwego diagnosty, gdy sprawa wyjdzie na jaw.

Układ wydechowy

Modyfikacja tłumika i układu wydechowego nie jest zabroniona, jednak pamiętać musimy, że jest to dozwolone, ale pod pewnym warunkiem. Mianowicie określone zostały normy dopuszczalnego hałasu, jaki generuje silnik podczas postoju. Dla diesli poziom hałasu wynosi 96 decybeli, a dla samochodów benzynowych o 3 decybele niej.

Wymiana felg i szersze opony

Samochód z aluminiowymi felgami prezentuje się o niebo lepiej, jednak pamiętać należy o tym, że opony nie mogą wystawać poza obrys pojazdu.

Komentarze

komentarzy