Gdy odkryjesz brak kluczyków do samochodu, nie masz ich przy sobie ani nie zostały w domu, oznacza to, że albo je zgubiłeś albo ktoś Ci je ukradł. Ta druga możliwość jest najbardziej stresująca, dużo większy komfort psychiczny ma kierowca, któremu kluczyki, np. wpadły do studzienki kanalizacyjnej, ma on, bowiem pewność, że nie wpadły w niepowołane ręce.

Zawsze powinno się posiadać drugi komplet kluczyków zapasowych, jednak wożenie ich w schowku samochodu, nie jest najlepszym rozwiązaniem. Jeśli zgubimy swój podstawowy komplet kluczyków, nie mamy możliwości dostania się do, wewnątrz aby skorzystać z zapasowych. W takiej sytuacji mamy dwa wyjścia, poprosić o pomoc sąsiada, wielkiego znawcę motoryzacji lub nawet samemu na własną rękę próbować otworzyć samochód albo skorzystać z pomocy firm, które wyspecjalizowane są w awaryjnym otwieraniu zamków nie tylko samochodowych. Należy przy tym zaznaczyć, że jak praktyka pokazuje próby otwarcia zamka na własną rękę generują znacznie większy koszt niż te 80 – 200zł, które musielibyśmy zapłacić fachowcowi.

Dostaliśmy się do samochodu, mamy zapasowe kluczyki, zgubienie drugiego kompletu kluczyków tego samego dnia jest mało prawdopodobne, lecz jeśli nie dorobimy kluczyków od razu to bardzo możliwe, że przypomnimy sobie o tym, że mieliśmy to zrobić, gdy zapodziejemy komplet zapasowy.

Co jeśli straciliśmy zapasowe kluczyki do samochodu?

Niestety i takie sytuacje się zdarzają. Wymiana wszystkich zamków w samochodzie, w tym również zamka stacyjki może nas słono kosztować. Aby dorobić kluczyki zapasowe możemy udać się autoryzowanego serwisu samochodowego, za usługę zapłacimy kilkaset złotych, jednak, co gorsze na dorobione kluczyki możemy oczekiwać nawet kilka tygodni. Dużo szybciej i taniej kluczyki dorobimy w specjalistycznym warsztacie rzemieślniczym. Pamiętajmy, że bez względu czy dorabiamy kluczyki w serwisie czy w wyspecjalizowanym warsztacie, musimy posiadać wszelkie dokumenty pozwalające stwierdzić, że jesteśmy właścicielami danego samochodu. Nie zapominajmy, że do kompletu dorobionych kluczy należy również zakodować mikroprocesor immobilisera, co czyni procedurę dorabiania kluczy bardziej skomplikowaną a tym samym droższą.

Jeśli klucze zostały nam kradzione to samo obrobienie kluczyków nie rozwiąże problemu. W takiej sytuacji nie pozostanie nam nic innego jak wymiana wszystkich zamków a to znacząco podnosi cenę usługi. Alternatywnym i zarazem tańszym rozwiązaniem jest przestrojeniu zamków, bez konieczności wymiany wkładek. Po wymontowaniu zamków, zmianie ich zastawek i dorobieniu kluczy pasujących do nowego układu wkładek mamy po kłopocie. W specjalistycznym zakładzie rzemieślniczym wykonamy to nawet za 80zł, co pozwoli nam na sporą oszczędność.

Zimowe kłopoty z kluczami.

To, że nie zgubiliśmy kluczyków do samochodu, ani nikt nam ich nie ukradł nie oznacza braku kłopotu z otwarciem samochodu. Mechanizm zamka samochodowego zwłaszcza, jeśli jest zmienna pogoda, raz ciepło to znowu przymrozek może zamarznąć. Roztapiający się śnieg dostaje się do mechanizmu zamka, po czym zamarza, gdy nadejdą ujemne temperatury. Aby poradzić sobie z takim problemem, warto na okres zimowy wyposażyć się w odmrażacze do zamków w sprayu. Jednak częste korzystanie z chemicznych preparatów sprzyja szybszej korozji zamków samochodowych, co przysporzyć nam może wielu problemów, gdy zima już ustąpi.

Problemów tych unikniemy, jeśli przed sezonem zimowym oraz po sezonie zimowym przeprowadzimy konserwację zamków w naszym samochodzie. Pamiętajmy, przy tym, że nasz samochód ma więcej zamków niż te do otwierania drzwi. Zabezpieczmy wlew paliwa, bagażnik, nie zapominając o cięgnach i linkach, z pomocą, których otwieramy tylną kalpę lub pokrywę silnika, te elementy również przydałoby się nasmarować. Drzwi mają to do siebie, że potrafią opadać w skutek luzów ich domykanie staje się coraz trudniejsze, jeśli problem ten będziemy ignorować wówczas przyczyniamy się świadomie do uszkodzenia elementów ruchomych drzwi (prowadnice zamka).

Całkiem bezpieczni nie powinny się czuć kierowcy z zamkiem centralnym. Przyzwyczajenie do otwierania samochodu, z wykorzystanie pilota sprawia, że automatycznie nie korzystamy z kluczyka. Bryd i kurz, które zbierają się w mechanizmie zamka mogą prowadzić do jego zablokowania, co uniemożliwi nam otwarcie samochodu, bez względu czy posługujemy się kluczykami czy pilotem. Nie zapominajmy, że zamek centralny nie zwalnia nas z obowiązku konserwacji go i nasmarowaniu przynajmniej dwa razy do roku. Warto przyjrzeć się, co jakiś czas czy przewód podciśnieniowy sterujący zamkiem centralnym nie ma widocznych uszkodzeń.

Złodzieje próbują kraść auta nawet bez posiadanych kluczyków, majstrowanie przy zamku w drzwiach może doprowadzić do jego uszkodzenia. Jeśli spotkała nas tego rodzaju niemiła niespodzianka wystarczy zamówić zamek do posiadanych już kluczyków. W gorszej sytuacji są właściciele, których auta zostały otwarte a złodziej próbując uruchomić samochód uszkodził zamek w stacyjce. Koszt wymiany wszystkich zamków i zaprogramowanie nowego kluczyka to koszty sięgające nawet dwa tysiące złotych.

Przed złodziejami nie da się ustrzec, jednak możemy zadbać o lepszą konserwację zamków w naszym samochodzie, pilnować kluczyków samochodowych a wrazie ich zgubienia bezzwłocznie dorobić komplet zapasowy, w ten sposób ułatwimy sobie życie i zaoszczędzimy na kosztach.

Komentarze

komentarzy