Odcinkowy pomiar prędkości – zaktualizowane informacje

Polskie drogi nie należą do najbezpieczniejszych, na co znaczący wpływ ma stan infrastruktury drogowej, bałagan w znakach drogowych oraz kierowcy, którzy często nie przestrzegają dozwolonych prędkości. Właśnie po to, aby ograniczyć liczbę piratów drogowych Inspekcja Transportu Drogowego wiosną 2015 r planuje uruchomić system odcinkowego pomiaru prędkości, składający się z 29 punktów pomiarowych. Choć system ma zostać uruchomiony wiosną przyszłego roku, pierwszy odcinek jest już testowany na drodze A1 na odcinku Gdańsk –Toruń. Póki, co kierowcy zamiast mandatu, czy punktów karnych dostają ulotki ostrzegawcze „Przekroczyłeś dozwoloną prędkość. Nie Ryzykuj! Możesz być częścią statystyk.”

Urządzenia do kontroli prędkości wyglądem mają być bardzo zbliżone do tych stosowanych w systemie opłat viaTOLL. Oczywiście zostaną odpowiednio oznakowane, jednak, gdy system ruszy na dobre zamiast ulotek posypią się mandaty.

Odcinkowy system pomiaru prędkości działa w bardzo prosty sposób. System rejestruje samochód wjeżdżający przez bramkę na początku odcinka pomiarowego, na końcu odcinka wyliczana jest średnia prędkość, z jaką pojazd pokonał mierzony odcinek drogi i w przypadku nie zmieszczenia się granicach normy prędkości system wykona zdjęcie, które wraz z danymi pojazdu trafiają automatycznie do Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD). Tam na podstawie numeru rejestracyjnego operator systemu ustali w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, kto jest właścicielem samochodu i powiadomi o zarejestrowaniu wykroczenia. Na podobnej zasadzie działają nowe „żółte” fotoradary. Właściciel pojazdu będzie mógł przyjąć mandat lub wskazać, komu powierzył w tym czasie pojazd. Może również odmówić wskazania, komu powierzył pojazd i przyjąć mandat bez punktów karnych, ostatnie rozwiązanie to sąd.

Odcinkowe pomiary prędkości to nie jedyna broń, jaką stosują funkcjonariusze GITD, do końca tego roku na drogach pojawi się 100 kolejnych klasycznych punktowych fotoradarów oraz 20 nowych punktów kontroli wjazdu na czerwonym świetle.

System odcinkowego pomiaru prędkości zarządzany będzie przez GDDKiA (Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad). Zgodnie z przepisami dystans jednego odcinka w terenie zabudowanym to 10km a poza terenem zabudowanym 20km. Miejsce objęte pomiarem będzie oznakowana znakiem drogowym pionowym D-51.

System odcinkowego pomiaru prędkości przewiduje uruchomienie 29 odcinków pomiarowych. Jak informuje CANARD na lokalizację wybrano te miejsca, które charakteryzują się szczególnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa prędkości przez kierujących z uwzględnieniem zdarzeń, które były wynikiem niedostosowania prędkości. Odcinki pomiarowe najlepiej, aby miały jednolite ograniczenie prędkości oraz nie posiadały większych skrzyżowań, które mogłyby zaburzać płynność jazdy. Odcinkowe pomiary prędkości zlokalizowane będą wyłącznie na drogach krajowych zarządzanych przez GDDIA. Jest to warunek, jaki postawiła Unia Europejska współfinansująca budowę Centralnego Systemu Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Koszt całego przedsięwzięcia to ok 5,5mln złotych.

Opierając się na danych statystycznych krajów tj. Włochy, Austria czy Holandia, gdzie odcinkowe pomiary prędkości działają już od dawna, można się spodziewać, że i u nas bezpieczeństwo na drogach ulegnie znaczącej poprawie.

Odcinkowy pomiar prędkości w Polsce – ostateczna lista lokalizacji urządzeń pomiarowych na drogach krajowych.

Droga numer Długość w km Miejscowość Województwo
Tomaszów Mazowiecki Łódzkie 48 2,15
Sulechów Lubuskie 32 3,35
Wilcza – Nieborowice Śląskie 78 2,15
Szymaki Mazowieckie 7 2,2
Pawłowo Mazowieckie 7 1,65
Sochaczew Mazowieckie 50 2,9
Kanina – Wysokie Małopolskie 28 0,95
Zakręt Mazowieckie 2 1,4
Gorzyce Śląskie 78 0,97
Gorzyce Śląskie 78 0,89
Oborniki Wielkopolskie 11 1,43
Łuszczów Lubelskie 82 2,9
Strachówka – Warmiaki Mazowieckie 50 3,1
Górno Świętokrzyskie 74 4,1
Gniazdowo – Piecki Warmińsko – Mazurskie 59 5,83
Karniewo Mazowieckie 60 1,83
Turzyn Mazowieckie 8 1,7
Tarnowskie Góry Śląskie 11 1,1
Rybitwy – Polesie Mazowieckie 7 2,2
Borzęcin – Prusice Dolnośląskie 5 7,4
Kołbiel Mazowieckie 50 4,8
Kluki Łódzkie 8 1,6
Złota Łódzkie 72 3,3
Kolbuszowa, Kolbuszowa Górna Podkarpackie 9 3,6
Krościenko Wyżne – Iskrzynia Podkarpackie 9 1,3
Babigoszcz – Gniazdowo Zachodniopomorskie 3 4,82
Łosiów Opolskie 94 2,175
Zwierki – Zabłudów Podlaskie 19 3,8
Lubin Dolnośląskie 3 2,25

Źródło: www.superauto24.se.pl

Komentarze

komentarzy