Wymiana koła w samochodzie. Każdemu z nas może przytrafić się, że złapiemy tzw. „gumę” czyli zajdzie konieczność wymiany koła na zapasowe. A artykule tym omówimy jak zmienić koło w samochodzie, o czym należy pamiętać na co zwrócić uwagę.

[youtuberesponsive listtype=”custom” listvalue=”sO-3mJVpDhQ” maxwidth=”100%” center=”true”]

Film pochodzi z kanału Youtobe PrawkoOnline więcej informacji na https://www.facebook.com/PrawkoOnline

Pierwsze o czym należy pamiętać to odpowiednie zabezpieczenie pojazdu. W ten sposób aby nam było wygodnie dokonać potrzebnych napraw oraz aby nie stanowić zagrożenia dla innych uczestników ruchu.

Kiedy i jak sygnalizujemy postój pojazdu:

  • Na autostradzie bądź drodze ekspresowej w każdym przypadku. Postój sygnalizujemy włączając światła awaryjne (światła pozycyjne, gdy brak świateł awaryjnych) oraz umieszczając trójkąt ostrzegawczy w odległości 100 metrów za pojazdem na jezdni bądź poboczu w widocznym miejscu.
  • Na pozostałych drogach, poza zabudowanym obszarem, w przypadku zatrzymania pojazdu na jezdni w miejscu zabronionym lub na poboczu jeśli pojazd jest słabo widoczny z dostatecznej odległości. Postój sygnalizujemy włączając światła awaryjne (światła pozycyjne, gdy brak świateł awaryjnych) oraz umieszczeniem trójkąta odblaskowego za pojazdem w odległości 30-50 metrów w widocznym miejscu.
  • Na pozostałych drogach, na obszarze zabudowanym w razie postoju w miejscu, gdzie jest to po prostu niedozwolone. Postój pojazdu sygnalizujemy włączając światła awaryjne (światła pozycyjne, gdy brak świateł awaryjnych) oraz umieścić trójkąt ostrzegawczy za pojazdem lub bezpośrednio na pojeździe nie wyżej niż na wysokości 1m.

Kiedy postój pojazdu został już odpowiednio oznaczony, zabezpieczamy pojazd zaciągamy hamulec ręczny i włączamy bieg. Do wymiany będziemy potrzebować: koło zapasowe, zestaw kuczy oraz podnośnik (lewarek). Śruby przed podniesieniem pojazdu należy poluzować. Nie dokonujemy tego przed uniesieniem pojazdu, ponieważ możemy spowodować obsunięcie się pojazdu z lewarka, starając się odkręcić mocno trzymające śruby. Po poluzowaniu wszystkich śrub, szukamy miejsca gdzie można podłożyć podnośnik. Pojazdy posiadają specjalnie wzmocnione i oznaczone miejsca właśnie w celu użycia podnośnika. Pamiętajmy, aby starać się w miarę możliwości zatrzymać pojazd na stabilnym gruncie, pomoże to nam uniknąć problemów z wbijaniem podnośnika w ziemię i wyeliminuje konieczność podkładania dodatkowo np. deski pod lewarek.

Gdy mamy na wyposażeniu klin lub w pobliżu znajduje się coś co może, za taki klin posłużyć (np. cegła) możemy podłożyć pod oś kół, które nie są wymieniane (wymieniamy przednie koło, klin pod kołami osi tylnej). Gdy koło, które planujemy zmienić oderwie się od podłoża, dokręcamy pozostałe śruby i ściągamy koło. Przygotowujemy koło zapasowe i montujemy w jego miejsce. Koło przykręcamy zaczynając od śruby najbliżej wentylka, a kolejna śruba po przekątnej. Do wstępnym dokręceniu wszystkich śrub, możemy opuścić pojazd i odłożyć lewarek. Teraz możemy dokręcić śruby, gdy opór śrub jest już znaczny można pomóc sobie dociskając nogą. Po dokręceniu śrub zakładamy kołpak, jeśli był demontowany (uważany aby kołpak założyć zgodnie z otworem na wentyl). Po zakończonej pracy chowamy koło, w miejsce zapasu, chowamy podnośnik, wszystkie klucze i narzędzia używane podczas wymiany. Jeśli był podłożony klin, należy go zwolnic. Nie zapominajmy o zabraniu trójkąta ostrzegawczego, który może się znajdować kilkadziesiąt metrów za pojazdem. Po przejechaniu ok 200km należy sprawdzić, czy śruby, którymi montowaliśmy koło, czy trzymają czy nie ma luzów, czy wszystko z nimi w porządku.

Wymiana koła krok po kroku:

  • Zabezpieczenie pojazdu (światła awaryjne, trójkąt ostrzegawczy).
  • Zabezpieczenie pojazdu (zaciągnięty hamulec ręczny i włączony bieg, silnik wyłączony).
  • Odsłaniamy śruby ściągając kołpaki o ile pojazd je posiada.
  • Poluzowujemy śruby (przed użyciem podnośnika).
  • Podkładamy podnośnik we wzmocnionym, przeznaczonym do tego celu miejscu. (szerszy koniec lewarka na ziemi).
  • Podkładamy klin pod koła, jeśli jest dostępny, jako dodatkowe zabezpieczenie.
  • Podnosimy pojazd.
  • Odkręcamy pozostałe śruby, gdy wymieniane koło straci kontakt z podłożem.
  • Ściągamy koło, a w jego miejsce umieszczamy koło zapasowe.
  • Dokręcamy śruby, zaczynając od tej, która najbliżej jest wentylka, a kolejną przykręcaną śrubą powinna być śruba znajdująca się po przekątnej śruby przykręcanej jako pierwszej.
  • Po wstępnym dokręceniu śrub, opuszczamy pojazd z pomocą lewarka, który nie będzie nam już potrzebny.
  • Dokręcamy śruby, w końcowym etapie pomagając sobie nogą.
  • Zakładamy kołpak, jeśli był założony.
  • Chowamy koło i narzędzia.
  • Zabieramy trójkąt ostrzegawczy oraz wyciągamy klin spod kół.

Co zrobić gdy śruby mocujące koła są zapieczone?

Śruby mocujące koła mogą się zapiec, co czyni je bardzo trudnymi do odkręcenia. Często jest tak, że bez dodatkowej pomocy śruby te są praktycznie nie do odkręcenia. Pomóc sobie możemy spryskując taką śrubę WD-40. Jest to rodzaj smaru w aerozolu, stosowany jest jako środek do smarowania i rozluźniania połączeń, usuwania zabrudzeń, czy właśnie odblokowania zapieczonych śrub. Sposób użycia jest bardzo prosty wystarczy spryskać daną śrubę i chwilę odczekać. W każdym pojeździe powinien znajdować się WD-40, przydaje się częściej niż można by było przypuszczać.

Komentarze

komentarzy