W sezonie zimowym o wiele łatwiej o wszelkiego rodzaju wypadki czy kolizje, dlatego też warto zadbać o własne bezpieczeństwo oraz bezpieczeństwo innych uczestników ruchu drogowego. Elementami, które odpowiadają w największym stopniu za nasze bezpieczeństwo zimą są opony oraz hamulce. Na letnich oponach droga hamowania na oblodzonej drodze może wynieść nawet kilkadziesiąt metrów więcej w porównaniu z oponami zimowymi. Na nic jednak zdaje się wymienianie opon, gdy będziemy mieli niedomagania w układzie hamulcowym. Z nieprawidłowo działającymi hamulcami nie tylko wzrasta droga hamowania, która i tak jest dłuższa zimą, to dodatkowo możemy całkowicie stracić możliwość hamowania i to w dodatku w najmniej odpowiednim momencie. Nie zapominajmy, że hamulce to ok 70% wytrącenia prędkości pojazdu. Gdy hamulce zawiodą to wyprowadzenie pojazdu z poślizgu, o który zimą nie problem, staje się niemożliwe.

Znaczna część kierowców nie zwraca uwagi na nieprawidłowo działający układ hamulcowy, biorąc się za jego konserwacje bądź naprawę zbyt późno, w ten sposób nieświadomie generują koszty. Zużyte klocki hamulcowe powodują szybsze zużywanie się tarcz i gdy już postanowimy wymienić klocki okaże się, że tarcze, które powinny jeszcze spełniać swoją funkcję nadają się już do niczego. W trosce o własne bezpieczeństwo oraz doświadczenie serwisanci zalecają kontrolę układu hamulcowego, co 15 tys. kilometrów. Często nie zwracamy uwagi na liczbę przejechanych kilometrów, poza tym układ hamulcowy może okazać się niesprawny dużo wcześniej, dlatego najlepszym rozwiązaniem jest regularna okresowa kontrola układu hamulcowego. Z racji, że zimą dużo częściej korzystamy z hamulca, poza tym wilgoć i warunki atmosferyczne nie są sprzyjające warto dokonać przeglądu hamulców przed każdym sezonem zimowym. To zimą najwięcej na hamulcach polegamy. Zima to ciężki okres dla naszych samochodów, dlatego też zalecamy kontrolę układu hamulcowego również przez wiosną, aby sprawdzić czy zwiększona eksploatacja hamulców nie stwarzała konieczności wymiany klocków hamulcowych bądź tarcz.

Sprawdzając układ hamulcowy zwracamy przede wszystkim uwagę na klocki i tarcze hamulcową oraz elementy współpracujące z hamulcem (szczęki hamulcowe). Ponad to sprawdzić powinniśmy poziom oraz stan płyny hamulcowego. Zużyte klocki hamulcowe powinny być wymienione, przy tym należy pamiętać, że wymienić powinniśmy wymieniać klocki i szczęki hamulcowe jednocześnie na obu kołach jednej osi. W przypadku, gdy wymienimy jedynie jedną stroną wówczas podczas hamowania samochód może znosić na bok. Same klocki hamulcowe to jednak mało, należy również skontrolować tarcze hamulcowe, które mogą być zużyte, zwichrowane bądź beknięte lub poszczerbione, co dyskwalifikuje je z dalszej eksploatacji. Wymieniając elementy układu hamulcowego nie sugerujmy się ceną. Najtańsze klocki hamulcowe nie spełniają odpowiednio swojej funkcji, ponadto należy odpowiednio dobierać twardość klocków hamulcowych, ponieważ zbyt twarde będą powodowały przyśpieszone zużywanie się tarcz. Najlepiej wybierać tego samego producenta tarcz i klocków hamulcowych.

Hamulec roboczy nie jest jedynym hamulcem w naszym pojeździe, korzystamy, bowiem z hamulca postojowego (inaczej pomocniczego lub ręcznego).  Kierowy często zapominają o używaniu tego hamulca, co sprawia, że w przypadku, gdy zajdzie potrzeba jego użycia może okazać się, że nie działa. Warto, zatem przed zima skontrolować stan bębnów oraz linek stalowych, które należy przesmarować oraz sprawdzić regulację hamulca.

Ostatnią rzeczą, którą powinniśmy skontrolować jest płyn hamulcowy, nie skupiamy się wyłącznie na poziomie płynu hamulcowego, ale również na temperaturze wrzenia płyny hamulcowego. Im płyn hamulcowy ma niższą temperaturę wrzenia tym gorzej działa układ hamulcowy. Temperatura dopuszczalna to ok 280 stopni Celsiusa. Płyn hamulcowy się starzeje w związku, z czym średnio, co trzy lata nawet bez sprawdzanie możemy go śmiało wymienić na nowy.

Jak widać wiele czynników składa się na nasze bezpieczeństwo i odpowiednio szybkie zatrzymanie pojazd w razie potrzeby. Dbając o swój układ hamulcowy zwłaszcza zimą zwiększasz bezpieczeństwo jazdy i nie narażasz się na koszty, które przy delikatnej sztuczne mogą wynieść kilkakrotnie więcej niż wymiana klocków hamulcowych czy też sama konserwacja.

Komentarze

komentarzy