Jak wymienić filtr paliwowy?

Eksploatacja samochodu wymaga od nas wymieniania różnego rodzaju elementów zgodnie z zaleceniami producenta. Brak tej czynności może doprowadzić do poważnych usterek w wyniku, których poniesiemy znaczne koszty. Jednym z takich elementów jest filtr paliwa, który okresowo powinien być wymieniany. W zależności od modelu samochodu, jaki posiadamy wymiana filtru paliwa wymagana jest po przejechaniu odpowiedniej ilości kilometrów. Najczęściej jest to zakres między 30tys. A 100tys. kilometrów. Jednak w praktyce zaleca się wymianę filtra paliwa raz do roku. W samochodach napędzanych olejem napędowym powinno się wymieniać filtr paliwa przed każdym sezonem zimowym. To podczas zimy najwięcej zbiera się wytrąconej z paliwa parafiny oraz innych nieczystości. Drugi sezon zimowy na tym samym filtrze może przyczynić się do poważnych uszkodzeń układu wtryskowego.

Wymianę filtru paliwa możemy wykonać samodzielnie, jeśli jednak nie jesteśmy pewni, co do podejmowania się takiej wymiany na własną rękę lepiej nie ryzykować i udać się do serwisu lub warsztatu. Na wymianie filtrów paliwa nie powinno się oszczędzać, ponieważ oszczędności te są jedynie pozorne. Jeśli wiemy, gdzie umiejscowiony jest filtr paliwa, wymiany tej możemy dokonać samoczynnie. W niektórych pojazdach filtr paliwa umiejscowiony jest w zbiorniku a do jego wymiany potrzebne są specjalistyczne klucze, których po prostu nie opłaca się kupować dla wykonania tej czynności raz do roku.

Sama czynność wymiany nie jest skomplikowana wystarczy ściągnąć gumowe przewody doprowadzone do filtru paliwa, wymontować stary filtr i włożyć nowy, przewody podłączać będziemy w ten sam sposób jak zamontowane były one uprzednio w starym filtrze. Wymianie może podlegać sam wkład filtru lub filtr w całości. Kolejna czynność, o jakiej powinniśmy pamiętać to odpowietrzenie układu. Dokonujemy tej czynności z odłączonym przewodem wychodzącym, co wyraźnie oznaczone jest strzałkami na przyłączach. W przypadku samochodów napędzanych benzyną wystarczy przekręcić kilkakrotnie kluczyk w stacyjce, nie odpalając silnika. Czynności tej dokonujemy do czasu, kiedy paliwo zacznie wyciekać w miejscu, gdzie pozostawiliśmy rozłączony filtr paliwa z przewodem wychodzącym.

W samochodach z zapłonem samoczynnym odpowietrzenie przebiega nieco inaczej. W starszego typu samochodach, układ można odpowietrzyć za pomocą pompki. W przypadku pompki ręcznej, która ma postać zgrubienia na długości przewodu paliwowego, ewentualnie na obudowanie filtra znajduje się przycisk za pomocą, którego odpowietrza się układ. Wówczas przycisk taki należy przyciskać do momentu napełniania się całego układu. W przypadku pompki elektrycznej odpowietrzanie przebiega analogicznie jak w silnikach napędzanych benzyną.

Nowoczesne silniki wysokoprężne nie wymagają ręcznego odpowietrzania wystarczy przekręcić kluczyk i poczekać na uruchomienie silnika. Pamiętać należy, że nowoczesnych silnikach diesla nieodpowiednie dobranie filtru paliwa może przyczynić się do nieprawidłowego działania układu zasilania a nawet poważniejszych usterek.

Dawniej samochody zasilane LPG nie posiadały filtrów, co wiązało się z wieloma problemami z zanieczyszczaniem parownika i nieprawidłowym działaniem układu. Obecnie jednak układy te mogą mieć jeden z dwóch typów filtru: magnetyczny lub gazowy. Magnetyczny separator zanieczyszczeń jest częściej stosowany. Jednak filtry gazowe lepiej chronią nasz układ i już niedługo może się okazać, że wyprą one filtry magnetyczne. Podobnie jak w przypadku samochodów napędzanych ropą w samochodach z instalacją gazową zaleca się wymianę filtrów przed sezonem zimowym.

Komentarze

komentarzy