Coraz więcej się mówi o ekonomicznej jeździe samochodem w ten sposób możemy zaoszczędzić w domowym budżecie nie małą sumkę pieniędzy. A co jeśli weźmiemy pod uwagę firmowe auta, które pokonują olbrzymie ilości kilometrów i eksploatowane są o wiele bardziej intensywnie niż samochody prywatne. Gdzie powinien szukać oszczędności przedsiębiorca posiadający firmowe samochody?

Znacznie różni się rodzinne wykorzystanie auta i korzystanie z samochodu służbowego. Znaczącą różnicą jest przebieg, bez względu czy liczymy go w skali miesiąca czy roku prawie zawsze będzie on znacząco większy. Aby nie trwonić zbytnio firmowych pieniędzy warto zatroszczyć się o to, aby zakup firmowego samochodu, odpowiadał oczekiwaniom. Firmowy samochód jest wykorzystywany na swój specyficzny sposób i tak, wybierając mały, oszczędny silnik narazimy go na ciągłe przeciążenia, co sprawi, że bardzo szybko występować zaczną wszelkiego typu awarie, co nie służy budżetowi firmy. Jeśli z kolei omawiany samochód będzie miał zbyt mocny silnik, wówczas nie będziemy w stanie efektywnie wykorzystać jego możliwości, a zużycie paliwa i ewentualne naprawy wpływać będą na wzrost kosztów jego utrzymania.

Dość często polecanym rozwiązaniem jest wybór auta proekologicznego. Jednak tutaj trzeba wziąć kilka ważnych kwestii pod uwagę, mianowicie samochody proekologiczne będą droższe, w związku z zainstalowanie wewnątrz różnego rodzaju systemów mających zmniejszyć spalanie paliwa i mniejszą emisję zanieczyszczeń do atmosfery. Jednak warto rozważyć tego typu zakup, ponieważ, po pierwsze oszczędzamy na paliwie, a po drugie znacząco wpływamy na prestiż naszej firmy. Jeśli dane przedsiębiorstwo jest przyjazne dla środowiska wówczas zyskuje nie tylko o oczach samych klientów, ale również w oczach ewentualnych przyszłych kontrahentów. Tego typu korzyści nie sposób przeliczyć bezpośrednio na finanse, ale z drugiej strony nie trzeba nikogo przekonywać, że firma z pewnością więcej zyska niż straci. Większa cena auta proekologicznego średnio w ciągu roku powinna się wrócić, co umożliwi firmie stały rozwój.

Podobnie wygląda kwestia samochodów z fabryczną instalacją gazową. Są droższe od modeli zasilanych jedynie benzyną jednak o tym, że jazda z instalacją LPG jest opłacalna nikogo nie trzeba przekonywać. Dodatkową zaletą jest instalacja LPG montowana fabrycznie. Instalacja taka nie wpływa ujemnie na pracę silnika, nie powoduje jego zwiększonej awaryjności czy szybszego zużycia. Oszczędności samochodu na gaz są olbrzymie a w przypadku, gdy dane przedsiębiorstwo posiada kilkanaście samochodów służbowych, wówczas bardzo pokaźna sumka pozostaje na firmowym koncie. Taki samochód może wymagać nieco droższych akumulatorów czy rozrusznika jednak przy tak dużych oszczędnościach firma z pewnością tego nie odczuje.

Kolejna kwestia to dbałość o samochód i o jego sprawność techniczną. Nie zapominajmy, że tego rodzaju samochody często pokonują setki, a nawet tysiące kilometrów tygodniowo, a co za tym idzie jego podzespoły dużo szybciej się wyeksploatują niż w prywatnym aucie. Im dłuższe dystanse pokonuje taki samochód tym większy wpływ na jego spalanie ma zbędny bagaż, wożony w bagażniku. Każdy dodatkowy kilogram masy pojazdu to większe spalanie. Kolejna kwestia to ogumienie, powinno się jeździć z rekomendowanym ciśnieniem w ogumieniu. Producent nie po to przewidział pewne standardy byśmy mogli sobie to lekceważyć. Zbyt mało powietrza w kołach to większe opory toczenia, zbyt dużo z kolei zmniejsza przyczepność na drodze a to może w rezultacie przyczynić się do spowodowania kolizji. Nie bez znaczenia są również ustawienia geometrii kół. Przy standardzie dróg, jaki panuje w naszym kraju bardzo szybko może dojść do sytuacji, gdy nasz samochód „zgubi” prawidłowe ustawienia geometrii a to przekłada się bezpośrednio na szybsze zużycie opon, nieprawidłową przyczepność i przynosi jedynie dodatkowe straty. Przy tak dużych przebiegach warto wybrać się nawet kilka razy w roku i sprawdzić geometrię kół, wymienić filtry i ogólnie sprawdzić stan techniczny pojazdu.

Podobnie jak opony njemnie na opory tyczenia wpływają otwarte szyby, szyberdach lub dodatkowe elementy wpływające na mniejszą opływowość naszego samochodu. Bagażnik na dachu to jedno, ale, po co jeździć pół roku ze stelażem, skoro bagażnik wykorzystywany jest jedynie kilka razy w roku? Innym bardzo znaczącym pod względem oszczędności na paliwie jest klimatyzacja, która potrafi spowodować zwiększone zużycie paliwa nawet o 1/5. Większość z tych rzeczy możemy zminimalizować co pozwoli nam na dodatkowe oszczędności. Pojedynczo czynniki te nie są jakoś zadziwiająco przekonujące, ale jeśli uwzględnić je wszystkie razem to okazuje się, że firmowy budżet może być większy o kilka, jak nie kilkadziesiąt tysięcy złotych w skali roku. Wszystko zależy od ilości firmowych samochodów.

Komentarze

komentarzy