Sprowadzanie samochodów z zagranicy wciąż jest opłacalne, jednak teraz odbywa się to nieco inaczej jak kiedyś. Dawniej kupując samochód np. w Niemczach płaciliśmy mniej niż w kraju, a auto było w należytym stanie technicznym. Obecnie samochody z zagranicy sprowadza się hurtowo i rzadko, kiedy ich stan techniczny jest zgodny z informacjami, jakie uzyskamy od handlarzy sprowadzanymi samochodami. Auta sprowadzane w taki sposób najczęściej wyglądają dobrze, ale na tym wiedza o ich stanie technicznym się kończy. Najważniejsze, aby samochód taki dobrze wyglądał i jak najdrożej się sprzedał, mankamenty jego stanu technicznego schodzą na dalszy plan. Tak do tej kwestii podchodzą handlarze.

Zamiast korzystać z pomocy najczęściej nieuczciwych pośredników warto rozważyć możliwość samodzielnego sprowadzenia. Czynność ta nie jest wcale taka trudna, jednak wymaga podstawowej wiedzy, aby wszystko przebiegło sprawnie i bezproblemowo. Samo sprowadzenie samochodu można nazwać formalnościami, dużo trudniejsze jest znalezienie odpowiedniego modelu samochodu, w dobrym stanie technicznym i w atrakcyjnej cenie. Odpadają wszelkiego typu komisy samochodowe, które w większości są zbiorowiskiem aut do niczego się nienadających w dłuższej perspektywie czasu. Najlepszym rozwiązaniem jest przeglądanie internetowych ofert sprzedaży i wybór najodpowiedniejszej o ile taką uda się nam znaleźć. Zanim wybierzemy się w dłuższą drogę po wymarzony samochód warto zadzwonić do właściciela i dowiedzieć się więcej informacji, na temat oferty, ponieważ może się okazać, że jednak nie jesteśmy zainteresowania, a droga do obcego kraju również kosztuje. Jeśli mamy jakieś wątpliwości możemy poprosić o dosłanie większej ilości zdjęć lub skanów dokumentacji tak aby podróż, jeżeli już do niej dojdzie to aby zakończyła się sukcesem. Starajmy się nie wybierać jednej oferty lecz kilka tak aby za jednym zamachem obejrzeć kilka ofert i wybrać tą najlepszą.

Jeśli już mamy konkretne oferty na oku, pozostało już tylko jechać po odbiór i dopełnić odpowiednich formalności. Pamiętajmy, że bez względu na to od kogo nabywamy samochód należy to odpowiednio udokumentować. W przypadku kupowania samochodu od osoby fizycznej należy sporządzić umowę kupna-sprzedaży, najlepiej dwujęzyczną. W przypadku kiedy zbywca jest firmą wystarczy rachunek za zakup samochodu.  Odbierając samochód wraz z nim powinniśmy otrzymać dowód osobistym, kartę pojazdu i dokumenty potwierdzające wyrejestrowanie pojazdu. Jeśli chcemy wrócić do domu już nowym autem musimy je tymczasowo zarejestrować oraz wykupić ubezpieczenie, czynności tych dokonamy na miejscu, w odpowiedniku naszego polskiego wydziału komunikacji.  W przypadku wykorzystania lawety do przewiezienia auta formalności jest mniej. Zadbajmy również aby otrzymać komplet dwóch kluczyków do samochodu. Pozostałe formalności załatwia się już w kraju. Aby samochód móc zarejestrować należy mieć odpowiednie dokumenty. Wszystko zależy od tego czy samochód sprowadzany był z kraju należącego do UE czy spoza.

W przypadku rejestrowania samochodu pochodzącego z UE przede wszystkim potrzebujemy przetłumaczonych przez tłumacza przysięgłego wszystkich dokumentów dotyczących naszego pojazdu z umową kupna sprzedaży włącznie. Jeśli umowa jest dwujęzyczna urzędy i tak wymagają stempla tłumacza. Za sprowadzony samochód musimy zapłacić akcyzę. Mamy 14 dni od sprowadzenia pojazdu na złożenie deklaracji AKC-U i 30 dni na opłacenie akcyzy. Kolejne formalności wymagają opłacenia podatku VAT. Składamy deklaracje VAT-24 aby otrzymać zaświadczenie VAT-25 (koszt 160zł). Potrzebna nam będzie również opłata recyklingowa, płatna na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska (kwota 500zł). Potrzebne będzie również badanie pojazdu na Stacji Kontroli Pojazdów. Wykupujemy Ubezpieczenie OC dla naszego pojazdu i rejestrujemy go mając komplet dokumentów. Co prawda na pierwszy rzut oka wydaje się, że to skomplikowane jednak jeśli odpowiednio się zorganizujemy to formalności te wcale nie są takie straszne.

Procedura sprowadzania auta spoza obszaru Unii Europejskiej w większości niczym się nie różni, dochodzi jedynie cło w wysokości 10% wartości samochodu liczonej wraz z kosztami transportu. Jedna istotna uwaga jeśli chodzi o oprawę, której możemy dokonać w dowolnym kraju członkowskim. Jak to się przekłada na praktykę? Otóż w Polsce podatek wynosi 23%, a w Niemczech jedynie 19%, równie dobrze możemy tych formalności dokonać w Niemczech. Sama rejestracja poza szeregiem wymaganych dokumentów przebiega tak samo potrzebujemy tablice rejestracyjne, dowód rejestracyjny tutaj już nie ma odstępstw. Istotne jest jedynie wymaganie dodatkowych dokumentów (opłaty cła), bez których nie dokonamy rejestracji.

Komentarze

komentarzy