Koniec lata i początek jesieni to okres, kiedy najczęściej na drodze pojawia się mgła. Podczas jazdy we mgle należy zachować szczególną uwagę, lecz nie mówi nam to za, wiele ponieważ szczególną ostrożność kodeks nakazuje nam zachować w wielu sytuacji i za każdym razem, co innego ma na myśli. Inaczej zachowywać się będziemy włączając się do ruchu a inaczej podczas jazdy we mgle.

Nawet doświadczeni kierowcy często popełniają błędy podczas jazdy we mgle. Częstym błędem jest zbyt wczesne włączanie tylnych świateł przeciwmgielnych, jeśli widoczność jest stosunkowo dobra i jedziemy przy nieznacznej mgle, należy wstrzymać się z włączaniem tylnych świateł przeciwmgielnych. Powód jest prosty, nie dość, że oślepiamy kierowców jadących za nami to jeszcze dodatkowo zmniejszamy widoczność świateł stop. Świateł tych powinno się używać, jeśli widoczność spadnie poniżej 50 metrów. Kolejnym częstym błędem jest używanie świateł drogowych, które co prawda rozjaśniają obszar przed nami, lecz jest on gorzej widoczny, świateł drogowych podczas mgły nie powinno się stosować. Podobna sytuacja do tylnych świateł jest ze światłami przednimi, często przy niewielkiej mgle wspomagamy się nimi. W praktyce jest tak, że nie uzyskamy lepszej widoczności za to będziemy oślepiać kierowców jadących z naprzeciwka. Tutaj podobnie jak w przypadku tylnych świateł przeciwmgłowych powinno się ich używać, gdy mgła będzie skutecznie ograniczać widoczność do 50 metrów. Stosując światła przeciwmgłowe pamiętajmy, że mgła nie jest jednolita, w przypadku, gdy widoczność się poprawi światła te należy wyłączyć, aby nie oślepiać innych kierowców.

Gdy zawodzi nas wzrok może pomóc nam słuch. Gdy widoczność jest bardzo słaba warto wyciszyć muzykę, nawet otworzyć okno, wówczas szybciej usłyszymy zbliżające się niebezpieczeństwo niż zobaczymy. Ponadto poza obszarem zabudowanym przy manewrze wymijania lub wyprzedzania kierowca zobowiązany jest używać świateł drogowych. Co do prędkości nie ma dokładnych wytycznych, z jaką prędkością mamy jechać, mamy dostosować prędkość do warunków panujących na drodze. W teorii przyjęło się, że jeśli widoczność jest, co najmniej 80 metrów możemy jechać maksymalnie 80km/h oczywiście, jeśli przepisy drogowe pozwalają na poruszanie się z taką prędkością. W przypadku widoczności 50 metrów zaleca się jechać nie więcej niż 50km/h. Są to prędkości orientacyjne często warunki nie pozwalają jechać nawet z taką prędkością, o czym należy pamiętać.

Poruszając się pojazdem w czasie mgły powinniśmy obserwować linie wydzielające pas oraz pobocze tak, aby utrzymać nasz pojazd na odpowiednim pasie ruchu. Cześć z kierowców wręcz boi się mgły i jeśli nagle pojawi się mgła zjeżdżają na bok jezdni. Nie jest to najlepsze zachowanie. Po pierwsze zjechać powinniśmy całkowicie z jezdni i włączyć światła awaryjne, a po drugie, czego kierowcy często nie są świadomi to fakt, że kierowcy maja tendencje jadąc w mgle do poruszania się za tylnymi światłami pojazdu poprzedzającego. Chcąc zjechać na pobocze należy włączyć światła awaryjne, aby pojazd jadący za nami nie wjechał nam w tył naszego pojazdu.

Podczas mgły, zwłaszcza jadąc przed dłuższy czas tracimy poczucie prędkości. W przypadku normalnej widoczności jadąc widzimy mijające drzewa itd., gdy widać jedynie mgłę, ciężko ocenić prędkość a dodatkowo kierowcy mają tendencje do przyśpieszania w związku, z czym zaleca się większa uwagę przywiązywać do prędkościomierza i aktualnej prędkości jazdy. Dodatkowo mgła powoduje pojawienie się wilgoci na asfalcie, co może mieć wpływ na dłuższa drogę hamowania.

Podsumowując podczas warunków niedostatecznej widoczności takich jak mgła powinniśmy zastosować prędkość do warunków jazdy, jedźmy powoli i zwracajmy uwagę na linie wyznaczające pas ruchu, na zmieniające się warunki (gdy mgła się przerzedzi wyłącz światła przeciwmgielne), nasłuchuj otoczenia, staraj się unikać wyprzedzania, gdy nie jest to konieczne, a jeśli już musisz wyprzedzić użyj klaksonu aby kierowca wyprzedzany również wzmógł swoją ostrożność.

Komentarze

komentarzy