Jak bezpiecznie holować samochód?

Każdemu z nas może przytrafić się awaria auta, a rodzaj usterki będzie wymagać specjalistycznej pomocy. Konieczność holowania pojazdu może być nieunikniona, jest to prosta czynność, lecz trzeba zastosować się do kilku podstawowych zasad, które nie tylko ułatwią holowanie, ale jednocześnie nie stworzymy zagrożenia na drodze. Awaria samochodu nigdy nie jest planowana, mając to na uwadze, wyposażmy się w podpowiedzią linkę holowniczą zanim zajdzie potrzeba jej użycia. Linkę dobieramy w zależności do masy pojazdu, większość aut osobowych jest stosunkowo lekka, więc kierowcy wybierają linkę parametrami zbliżoną do masy własnego pojazdu, to błąd. Nie zapominajmy, że podczas holowania może dojść do szarpnięć, które generują dużo większe naprężenia i mogą doprowadzić do zerwania linki. Mając to na uwadze wytrzymałość linki powinna być dobierana nad wyrost.

Zanim zdecydujemy się holować nasz pojazd sprawdźmy czy spełnia od podstawowe warunki. Zanim rozważymy jednak opcje holowania na własną rękę czy to z pomocą znajomego czy innego użytkownika drogi, upewnijmy się czy nasz pakiet assistance nie uwzględnia holowania, większość kierowców nawet nie wie, że ubezpieczenie może obejmować holowanie w określonym zakresie.

Do wybory mamy dwa sposoby holowania w połączeniu sztywnym lub miękkim (za pomocą linki). Aby nie narazić się na mandat warto sprawdzić czy nasz pojazd spełnia techniczne warunki do holowania. Zabronione jest holowanie samochodu z niesprawnymi hamulcami bądź układem kierowniczym w przypadku holowania za pomocą link holowniczej. Przy holowaniu sztywnym wymagany jest przynajmniej jeden sprawny układ hamulcowy. Problemem jest także holowanie pojazdu z automatyczną skrzynią biegów, jeśli producent nie zezwala na holowanie (a tak jest w większości przypadków) oznacza to, że podczas tej czynności może dojść do poważnych uszkodzeń w pojeździe holowanym. Podczas holowania pojazdów połączonych na sztywno odległość od pojazdów nie może przekraczać 3 metrów, a w przypadku holowania przy wykorzystaniu linki pojazdy powinny znajdować się w odległości od siebie 4-6 metrów. Linka powinna być na przemian koloru czerwonego i białego, jeśli warunek ten nie jest spełniony powinna być oznaczona przy pomocy flagi czerwonej bądź żółtej umieszczonej w połowie długości linki.

Pojazd holowany powinien być oznaczony trójkątem ostrzegawczym umieszczonym w widocznym miejscu po stronie lewej, przepisy dopuszczają zamiast trójkąta oznakowanie pojazdu przy pomocy żółtych sygnałów błyskowych. Słaba widoczność wymusza na pojeździe holowanym używanie świateł pozycyjnych. Częstym błędem popełniamy przez kierowców jest włączanie świateł awaryjnych w pojeździe holowanym. Włączone światła awaryjne uniemożliwiają kierującemu pojazdem holowanym sygnalizowania zmiany kierunku jazdy przy pomocy kierunkowskazów.

Podczas holowania w terenie zabudowanym nie powinniśmy przekraczać prędkości 30km/h poza obszarem zabudowanym nie można jechać szybciej niż 60km/h. Kierowca pojazdu holującego powinien dostosować technikę jazdy do sytuacji. W przypadku holowania sztywnego należy unikać ciasnych zakrętów, ponieważ pojazd z tyłu będzie te zakręty ścinał, poza tym należy pamiętać, że ten rodzaj holowania wyklucza możliwość cofania pojazdów. W przypadku holowania za pomocą linku należy unikać gwałtownych szarpnięć podczas ruszania, linka powinna być możliwie cały czas naprężona, w przypadku, gdy linka taka zostanie poluzowana istnieje niebezpieczeństwo najechania na nią przez pojazd holowany i zerwanie linki. Pojazd holujący powinien dostosować również ustawienie lusterek, w ten sposób, aby widzieć sytuacje na drodze za pojazdem holowanym. Pamiętajmy o tym, że większość samochodów zwłaszcza tych nowoczesnych po wyłączeniu silnika traci wspomaganie hamulców oraz wspomaganie układu kierowniczego. Wpływa to na trudności w kierowaniu pojazdem holowanym oraz drastycznie osłabia skuteczność hamowania. Mając to na uwadze powinna być zachowana większa odległość od pojazdu poprzedzającego pojazd holujący.

Kierowcy powinni ustalić między sobą sposób komunikacji, w najgorszym przypadku oba pojazdy powinny mieć uchyloną szybę od strony kierowcy, co umożliwi komunikacje słowną.

Zdarza się, że to nie my jesteśmy w potrzebie, lecz inny uczestnik drogi, pomagając mu powinniśmy mieć świadomość, że w świetle prawa pojazd holujący przejmuje odpowiedzialność za ewentualne szkody spowodowane przez pojazd holowany. Nie oznacza to, że mamy pomocy takiej nie udzielać, lecz należy mieć jednak świadomość, że zachowanie szczególnej ostrożności mocno leży w naszym geście. Podczas holowania często korzystamy z pomocy rodziny, jeśli obaj kierowcy są współwłaścicielami jednego z pojazdów w przypadku szkody ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania.

Brak znajomości przepisów prawa może narazić nas na mandat w przypadku nieprawidłowego holowania. Jeśli, jeden z kierujących nie ma uprawnień do prowadzenia pojazdu, jeśli samochód holowany nie spełnia warunków technicznych do holowania (np. niesprawne układy hamulcowe) lub holujemy więcej niż jeden pojazd grozi nam mandat w wysokości 250zł. Tej samej wartości mandat zapłacimy jeśli holujemy pojazdem z przyczepką. Szczególną uwagę należy przyłożyć do sprawności działania układu hamulcowego i kierowniczego, jeśli sprawność tych układów jest zachowana jedynie przy włączonym silniku holowanie pojazdu z wyłączonym silnikiem traktowana jest jak holowanie z niesprawnym układem hamulcowym bądź kierowniczym. Gdy niewłaściwie oznaczymy pojazd holujący albo nie oznaczymy go w ogóle lub niewłaściwie połączymy linkę holowniczą np. w przypadku braku haku holowniczego narazić się możemy na mandat w wysokości 150zł. Kolejna kwestia to światła mijania oraz odległość między pojazdami, która kosztuje w przypadku kontroli 100zł.

Jak widać holowanie, choć proste wymaga znajomości procedur, których przestrzeganie pomoże nam ustrzec się niepotrzebnych kosztów czy to mandatu czy ewentualnych szkód wyrządzonych podczas holowania.

Komentarze

komentarzy