Coraz wyższe ceny paliw sprawiają, że kierowcy szukają oszczędności. Dawniej zarówno olej napędowy, jaki benzyna były dużo tańsze, jednak coraz wyższe ceny paliw wymuszają szukania alternatywnych rozwiązań w celu zaoszczędzenia na paliwie. Całkiem ciekawą alternatywą jest instalacja zasilana gazem montowana do silników diesla. Jednak nie jest to takie jak się wydaje, a tym samym nie zawsze się opłaca.

Instalacja gazowa w pojazdach z silnikiem wysokoprężnym różni się od znanej wszystkim dobrze instalacji w silnikach zasilanych benzyną. Zestaw instalacji gazowej dla silnika zasilanego olejem napędowym składa się z: jednostki sterujące, zestawu czujników, wtryskiwaczy oraz zbiornika z gazem.

Co ciekawe zainstalowanie instalacji gazowej dla silników diesla, nie oznacza, że nasz silnik będzie zasilany wyłącznie gazem. Co prawda istnieje takie rozwiązanie, jednak nikt nie będzie się bawił w modyfikacje konstrukcji silnika, skoro nie ma takiej potrzeby. Tym bardziej jest to uzasadnione, że instalacja mono fuel była by znacznie droższa, co może oznaczać, że inwestując instalacje LPG wcale nie oszczędzimy.

Skoro instalacja typu mono fuel nie zdaje w tym przypadku egzaminu, można by spróbować instalacji dual fuel. Jednak i ta instalacja ma swoje ograniczenia. Pomijając stopień skomplikowania takiej instalacji, wziąć należy również konieczność przeprogramowania komputera. W instalacji dual fuel do komory spalania podawany jest zarówno olej napędowy, jak i gaz. Przy czym olej napędowy stanowi maksymalnie 1/3 objętości składu mieszanki. Ropa niezbędna jest do zainicjowania samozapłonu i tylko do tego, pozostała część mieszanki w postaci gazu zrobi resztę. Zarówno instalacja mono fuel jak i duo fuel ze względu na znaczne koszty montażu nie zdadzą egzaminu.

Całkiem inaczej kwestia wygląda w przypadku trzeciej i zarazem ostatniej możliwości, czyli instalacji diesel gaz. W instalacjach tego typu rozruch silnika odbywa się na samej ropie, a w trakcie pracy do komory spalania trafia ropa i gaz. Ktoś by mógł powiedzieć, że tak samo jest w przypadku instalacji dual fuel, jednak nie zupełnie jest to prawdą. W instalacji diesel gaz proporcje są odwrócone a co za tym idzie w mieszance jest jedynie 30% gazu, co zasadniczo zmienia postać rzeczy, ponieważ nie ma konieczności modyfikacji jednostki napędowej.

Takie rozwiązanie ma wiele zalet, nie licząc tej oczywistej czyli oszczędności na paliwie. Rozwiązanie to jest dużo bardziej ekologiczne niż spalenie samej ropy. Domieszka gazy sprawia, że w układzie wydechowym, jest mniej niedopalonej mieszanki, ponieważ prawie w całości ulega spaleniu w komorze spalania. Lepsze spalanie to mniejsza emisja szkodliwych substancji. To nie koniec zalet, im efektywniejsze spalanie tym lepiej pracuje silnik, w pełni wykorzystuje swoje możliwości. Lepsze osiągi silnika przy mniejszych kosztach to znakomite rozwiązanie. Część oleju napędowego zastępuje gaz, który jest tańszy, a co za tym idzie oszczędzamy pieniądze.

Jak zapewniają eksperci, oszczędności na instalacji diesel gaz sięgają ok 20%. Jak to zazwyczaj bywa nie ma nic za darmo, coś za coś. W tym przypadku na samą instalacje gazową musimy wydać coś blisko 4,5 tysiąca złotych, jeśli mowa o autach osobowych. Oszczędność na paliwie jest jednak biorąc pod uwagę wysoki koszt instalacji inwestycja nie zwróci się tak szybko.

Póki, co opłacalność jeśli jest to niewielka, lecz mając na uwadze duży popyt na tego rodzaju rozwiązania zwłaszcza wśród aut ciężarowych i autobusach, z czasem opłacalność może się poprawić. Co prawda jeśli chodzi o samochody ciężarowe i autobusy to oszczędności i tak są dużo większe. Producenci nadal będą pracować nad ulepszaniem instalacji gazowych dla diesla, chociażby po to aby sprostać nowym wymaganiom rynku.

 

Komentarze

komentarzy