Eksploatacja samochodu w warunkach zimowych

Zima jest jednym z najgorszych okresów dla większości kierowców, śliskie nawierzchnie dróg, częste kolizje i awarie samochodów to prawdziwa plaga niemal, że każdej zimy. Ale czy zawsze musi tak być? Odpowiedz brzmi oczywiście nie! Do zimy samochód trzeba odpowiednio przygotować, pozwoli nam to na zwiększenie własnego bezpieczeństwa oraz pomoże uniknąć wielu problemów. Przygotowanie samochodu, zawiera szereg, czynności, z czego niestety nie wszystko jesteśmy wstanie wykonać samodzielnie, jednak odwiedzenie stacji kontroli pojazdów na pewno wyjdzie nam taniej niż problemy związane z uszkodzeniem pojazdu w wyniku kolizji czy wypadnięcia z zakrętu.

Dlaczego odpowiednie przygotowanie pojazdu oraz jego eksploatacja w całym okresie zimowym jest taka ważna?

Pierwsza i jedna z najważniejszych rzeczy to wymiana opon na zimowe. Pojazd z letnimi oponami na drodze pokrytej śniegiem przy prędkości 80km/h ma drogę hamowania dłuższą o ok 42 metry niż ten sam pojazd wyposażony w opony zimowe. Odpowiednio dobrane opony zimowe to krótsza droga hamowania i rzadziej występujące poślizgi. Doniedawna uważano, że zimowe opony nie najlepiej sprawują się w porze deszczowej, dlatego z wymianą opon zwlekano do późnej jesieni. Obecnie produkowane opony zimowe równie dobrze sprawdzają się zarówno na śniegu, jak i na deszczu. Sama zimowa opona to nie wszystko, ważna jest również jakoś opony w tym stan bieżnika. Opony się starzeją, tracąc tym samym swoje właściwości, opona starsza niż 5 lat może nie nadawać się do dalszego użycia.

Film powstał dzięki SmartDriver.pl blogowi AXA DIRECT skierowanemu do nowoczesnych kierowców.

Jeżeli planujemy wycieczkę w góry, sama opona zimowa może nie wystarczyć warto zaopatrzyć się w łańcuchy śniegowe. Wyposażając się w łańcuchy śniegowe pamiętaj, że dopasowywane są one do przedziału rozmiarów kół. Kupując łańcuchy do jednego pojazdu, możemy go zastosować w innym o ile rozmiar koła mieści się w określonym zakresie. Sam rozmiar łańcuchów to nie wszystko, dopasowujemy również wzór łańcucha. Wybór wzoru łańcucha uzależniony jest od warunków drogowych jakich się spodziewamy oraz od mocy samochodu. Do wyboru mamy łańcuchy: rombowe, jodełkowe, diamentowe oraz drabinkowe). Złej jakości łańcuchy nie dość, że nie  spełnią swojej funkcji należycie to jeszcze mogą stać się bezpośrednią przyczyną poważnego uszkodzenia elementów naszego samochodu. Najlepszym rozwiązaniem są łańcuchy wyposażone w samo napinacz.

Film powstał dzięki SmartDriver.pl blogowi AXA DIRECT skierowanemu do nowoczesnych kierowców.

Zimą równie ważne są sprawne hamulce, zimowe opony jak i wycieraczki, dzięki którym mamy dostateczną widoczność na drodze.  Skontrolujmy, zatem układ hamulcowy, niektóre z tych czynności możemy sprawdzić samodzielnie (sprawdzenie organoleptyczne tarcz hamulcowych, podczas wymiany opon). Dosyć często kierowcy skarżą się na problemy z hamulcem ręcznym. Powodów nieprawidłowego działania hamulca ręcznego może być wiele, lecz jest jeden główny powielający się w wielu przypadkach, jest to po prostu nie korzystanie z hamulca ręcznego. Wiele osób poruszających się po naszych drogach, nie korzysta z hamulca ręcznego czy to ruszając ze wzniesienia, czy stojąc na skrzyżowaniach, światłach. Nic bardziej błędnego! Im mniej korzystamy z hamulca ręcznego tym większa szansa, że gdy przyjdzie potrzeba jego użycia to będzie on działał nieprawidłowo lub w ogóle nie zadziała. Dodatkowym częstym błędem jest pozostawianie samochodu na zaciągniętym hamulcu ręcznym na noc, gdy z pojazdu nie korzystamy. Korzystając z hamulca ręcznego sprawiamy, że o wiele rzadziej nas zawiezie niż w przypadku, gdy z niego nie korzystamy.

Niestety nie wszystko da się przewidzieć i nie każdej awarii można zapobiec, w takich przypadkach pomocne może być posiadanie pakietu ubezpieczeniowego assistance. W przypadku awarii bądź kolizji drogowej możemy nie być wstanie dalej korzystać z pojazdu. Pakiet assistance to rodzaj ubezpieczenia, gdzie zamiast odszkodowania dostaniemy doraźną pomoc. Możemy liczyć na pomoc w przypadku wypadku, zamarznięcia paliwa, bądź w przypadku problemów z akumulatorem. Jeden telefon do centrum alarmowego pozwoli uporać się z problemem, np. słabego akumulatora. W pakiecie tym możemy również liczyć na bezpłatne holowanie gdy, pojazdu nie da się usprawnić na miejscu zdarzenia. Awarie i innego typu zdarzenia o wiele częściej zdarzają się zimą, wpływ ma na to niska temperatura i warunki pogodowe. Wybierając dobry pakiet assistance możemy liczyć, oprócz naprawy lub holowania na nocleg, auto zastępcze lub transport do miejsca zamieszkania. Wybierając ubezpieczenie zwracamy uwaga na: zakres ubezpieczenia, ograniczenia, bądź limity kilometrów (pomoc w przypadku odległość powyżej 20km od miejsca zamieszkania).

Film powstał dzięki SmartDriver.pl blogowi AXA DIRECT skierowanemu do nowoczesnych kierowców.

Zerowa temperatura na dworze obniża pojemność akumulatora ok 20%, przy znacznie niższych temperaturach ujemnych jego pojemność może zmaleć nawet o połowę. Ważna jest odpowiednia eksploatacja akumulatorów, oczyszczenie zaśniedziałych klem czy przewodów można wykonać samodzielnie i nie potrzeba do tego dodatkowych instrukcji. Przy pozostawieniu pojazdu na tydzień lub więcej, bez używania akumulator taki powinno się naładować korzystając z prostownika. Słaby akumulator jest jedną z najczęstszych przyczyn braku możliwości odpalenia samochodu, warto jest, więc okresowo podłączać akumulator pod prostownik, aby wspomóc jego pracę. Demontując akumulator do naładowania zaleca się zajrzenie do instrukcji i postępowanie zgodnie z zawartymi tam wytycznymi. Pamiętajmy, że aby uniknąć ewentualnego zwarcia, odłączając akumulator zaczynamy od klemy minusowej, natomiast podłączając od klemy dodatniej. Sytuacja zbyt słabego akumulatora i problemy z odpaleniem samochodu mogą przydarzyć się każdemu warto, zatem posiadać na wyposażeniu kable rozruchowe, ponieważ z ich pomocą można uruchomić samochód korzystając z akumulatora znajdującego się w innym pojeździe.

Film powstał dzięki SmartDriver.pl blogowi AXA DIRECT skierowanemu do nowoczesnych kierowców.

Z zewnątrz szyby często będziemy musieli oczyszczać zwłaszcza z rana, dlatego też warto wyposażyć się w skrobaczkę do szyb. Odmrażacz do zamków to kolejne akcesorium, które w prosty sposób może wybawić nas z opresji. Wahania temperatur powodują, że śnieg, który zalega na naszym samochodzie roztapia się i ponownie zamarza, zamarzają nie tylko szyby, ale i również metalowe elementy zamka otwierającego samochód. Małe opakowanie odmrażacza do zamków pozwoli kilkunastokrotnie na szybkie odmrożenie zamka i dostanie się do wnętrza pojazdu. Nasz samochód może być unieruchomiony również przez śnieg zalegający dookoła pojazdu, warto posiadać w bagażniku łopatkę, którą będziemy mogli odkopać nasz pojazd i umożliwić mu jazdę. Metodą na wyciągnięcie pojazdu z miejsca, w którym nasz pojazd się zakopał oprócz wspomnianej już łopatki jest wyciągnięcie pojazdu za pomocą linki holowniczej. Znalezienie życzliwej osoby, która nas wydostanie nie musi być wcale trudne gorzej, jeśli ani my, ani drugi kierowca oferujący pomoc nie posiada linki holowniczej. Mając na uwadze tego typu sytuacje warto wyposażyć się w taką linkę lub sprawdzić stan obecnie posiadanej czy nadaje się nadal do użytku.

Film powstał dzięki SmartDriver.pl blogowi AXA DIRECT skierowanemu do nowoczesnych kierowców.

Odpowiednia widoczność pozwoli nam na szybszą reakcję, gdy np. zajdzie potrzeba nagłego hamowania. Na nasza widoczność składa się wiele czynników. Odpowiednie odśnieżenie szyb zanim wsiądziemy do samochodu, stan wycieraczek, z których w okresie zimowym korzystamy znacznie częściej. Pióra wycieraczek wykonane są z gumy a przez to podatniejsze są na zmienne warunki temperaturowe. Gumowe elementy pióra pod wpływem niskich temperatur mogą twardnieć, kurczyć się, pękać. Pomocny w eksploatacji pojazdu jest odpowiedni zimowy płyn do spryskiwaczy szyb (obojętny na niskie temperatury) oraz odmrażacz do szyb. Jeśli poziom płyny do spryskiwaczy szyb jest niski, można uzupełnić stan płynem zimowym. Jeśli zbiornik, w co najmniej połowie jest zapełniony przez letni płyn do szyb, wówczas zaleca się zastosować koncentrat płynu zimowego, który po wymieszaniu z płynem letnim nie pozwoli mu zamarznąć. Zwrócić powinniśmy na filtry, przede wszystkim filtr kabinowy, którego nieprawidłowe działanie jest jedną z głównych przyczyn zwiększonego parowania szyb w samochodzie.

Film powstał dzięki SmartDriver.pl blogowi AXA DIRECT skierowanemu do nowoczesnych kierowców.

Do zimy należy się odpowiednio przygotować, przegląd stanu technicznego pojazdu pod kątem zimy pozwoli nam uniknąć większości przykrych niespodzianek. Wizyta na stacji kontroli pojazdów pozwoli samochód przygotować do zimy lecz aby w pełni cieszyć się zimową jazdą należy zadbać o odpowiednią eksploatacje pojazdu przez cały sezon zimowy.

 

Komentarze

komentarzy