Czy opłaca się zakładać instalację gazową (LPG) do samochodu?

Mimo iż pod względem ilości samochodów wyposażonych w instalację LPG Polska zajmuje pierwsze miejsce w Europie nadal nie brakuje zarówno zapalonych entuzjastów instalacji gazowych jak i zgorzchniałych krytyków. Używanie samochodów staje się coraz droższe, prognozy odnoszące się do cen paliw wcale nie są optymistyczne, instalacja gazowa w samochodzie napędzanym benzyną wydaje się coraz bardziej kuszącą alternatywą, jednak koszt instalacji gazowej skutecznie potrafi zniechęcić wielu kierowców. Co prawda drożeje zarówno benzyna jak i LPG jednak stosunek różnić między jednym a drugim pozostaje na tym samym poziomie.

Chcąc odpowiedzieć na pytanie czy instalacje gazowe nadal są opłacalne powinniśmy wziąć wiele czynników pod uwagę, o których wielu kierowców zdaje się zapominać. To ile wyniesie nas koszt instalacji gazowej uzależnione jest od ilości cylindrów i pojemności naszego silnika. Przy czym należy zauważyć, że oszczędzanie na samej instalacji nie jest rozsądnym rozwiązaniem. Jak praktyka pokazuje im lepszej, jakości komponenty zamontujemy tym mniej awaryjna będzie nasza instalacja. Taniej jest zamontować droższy komponent niż regularnie wymieniać jego tańszy odpowiednik. Koszt instalacji gazowej znajduje się w przedziale 2400zł – 2800zł. Na dzień dobry wydaje się to znaczny wydatek a to nie koniec kosztów. Obsługa pojazdów wyposażonych w instalację gazową jest nieznacznie droższa niż w przypadku samochodów napędzanych benzyną. Przekonać się o tym możemy już na stacji kontroli pojazdów, ponieważ coroczny przegląd naszego pojazdu będzie droższy, nie wyniesie 99zł jak można by było przypuszczać tylko 163zł.

Kolejna kwestia to dodatkowe czynności serwisowe typu wymiana filtrów gazu (filtr fazy ciekłej – co ok. 10 tys. km i filtr fazy lotnej – co ok 15 tys. km). Co prawda cena filtru nie jest duża i wynosi ok 20zł jednak, jeśli ktoś nie potrafi wykonać wymiany samodzielnie to należy doliczyć koszt 50 – 100zł za serwis. Zważywszy na niski koszt filtru częstą praktyką jest wymiana obu jednocześnie w ten sposób redukujemy wizytę w serwisem i tym samym oszczędzamy na czasie i kosztach.

Kolejna kwestia do wtryskiwacze, które do prawidłowego działania całej instalacji powinny być prawidłowo dobrane. Jak nie trudno się domyśleć im wraz z wyższą, jakością wtryskiwaczy rosnąc będzie jego cena. Jednak warto zamontować wtryskiwacze dobrej, jakości ponieważ to przyniesie w późniejszym czasie korzyści postaci dłuższej bezawaryjnej pracy.

Bardzo istotną kwestą jest trasa, jaką pokonujemy naszym samochodem. Jeśli do pracy mamy zaledwie 6km to okres zwroty instalacji gazowej może nie nastąpić. Samochodowe instalacje gazowe mają to do siebie, że do określonej temperatury silnika, cały układ zasilany będzie benzyną a dopiero po osiągnięciu określonych parametrów (temp. silnika 30 stopni Celsiusa) układ może być zasiany gazem. W związku, z czym na krótkie dystanse i tak będziemy jeździć na benzynie i nie ma sensu szukać oszczędności. Jeśli jednak nasza praca oddalona jest od miejsca zamieszkania kilkadziesiąt kilometrów lub często korzystamy z samochody pokonując znaczne trasy, wówczas kwestia opłacalności wygląda zupełnie inaczej.

Przyjmijmy założenie, że posiadamy auto, które spala średnio 11l/100km. I wykonaliśmy nim już 25tys. kilometrów w okresie 3 lat jak wyglądać będzie nasz bilans?

Do pokonania takiego dystansu potrzebowaliśmy 2750 litrów benzyny. Licząc benzynę po 5.30zł całość wyniosła nas 14575zł.

Dla porównania obliczmy te same koszty uwzględniając zasilanie gazem. Koszt instalacji liczmy 2800zł do tego doliczamy koszty eksploatacji 450zł (droższy przegląd i dwukrotna wymiana obu filtrów). Samochód zawsze spali więcej gazu na 100km będzie to śr. 14l gazu. Na przejechanie tej samej ilości kilometrów potrzebowaliśmy 1786 litrów gazu. Gaz jest po 2,56zł całość licząc cenę za gaz, cenę instalacji gazowej oraz dodatkowe koszty obsługi wychodzi 7828zł.

Na podstawie tych prostych wyliczeń nie trudno o właściwe wnioski. Po przejechaniu pierwszych ok 140 tys. kilometrów zwróciła nam się instalacja gazowa, a kolejne kilometry to już jedynie czysta oszczędność. Wiadomo, że w tak prostych kalkulacjach nie sposób uwzględnić wszystkiego jednak do rozpatrzenia kwestii czy instalacja gazowa jest opłacalna w zupełności wystarczy.

 

Komentarze

komentarzy